Spring til indhold
ForsideEmployability-portalen

Hvad er employability?

Nogle gange nævnes "employability" i flæng - men hvad betyder det egentlig, og hvordan kan vi hjælpe de studerende med at blive mere "employable"? AAU Karriere kan hjælpe med visse ting, og så er der andre temaer, som kun I som undervisere kan hjælpe de studerende med.

Hvad er employability?

Nogle gange nævnes "employability" i flæng - men hvad betyder det egentlig, og hvordan kan vi hjælpe de studerende med at blive mere "employable"? AAU Karriere kan hjælpe med visse ting, og så er der andre temaer, som kun I som undervisere kan hjælpe de studerende med.

Employability

"At blive employable" er ikke et spørgsmål om "employment", men ved at understøtte udviklingen af den studerendes employability er sandsynlighed for en ansættelse væsentligt større. 

Ansættelse - og dermed nedbringelse af ledighed - er dog ikke det eneste mål ved at invitere employability-indsatsen indenfor.

Mange af midlerne, der leder frem til et højere niveau af employability, er også med til at understøtte den kernefaglige læring, PBL-praksis, trivsel, motivation og evne til at tage viden med ud i verden.

Employable er ikke noget, man statisk "er", og den læring, der relaterer sig dertil, kaldes også "karrierelæring". Karrierelæringsprocessen medvirker til udviklingen af karrierekompetencer, som til sidst medvirker til, at personen bliver mere employable, hvilket øger sandsynligheden for, at personen kan etablere et ansættelsesforhold - altså komme i "employment".

Karrierekompetencer er de ”værktøjer” og erfaringer, der gør det nemmere for den enkelte at forholde sig til og agere i den kompleksitet, en karriere indeholder – og er omgivet af.

"Employability is not a stable and persistent state that can be attained and maintained indefinitely, because it is dependent on too many dynamic individual and contextual factors."

Healy, M. (2023)

Fælles ansvar for at give muligheden

Arbejdet med employability er i sidste ende noget, den enkelte studerende skal involvere sig i. Men det er vores fælles ansvar, at AAU-studerende har så let ved at deltage i employability-aktiviteter som muligt - fx ved at tænke aktiviteterne ind i dagligdagen.

Vi kan alle være med til at understøtte den enkelte studerende i at udvikle sin employability. "Traditionelt" - eller i hvert fald ofte -  har vi oplevet employability-indsatser, der har hørt til uden for undervisningen. Det vil sige, at det er aktiviteter, der kræver, at den studerende aktivt tilvælger dem.

Mange employability-aktiviteter bliver lagt sidst i uddannelsen. Men det er ikke sidst på uddannelsen, employability-fokusset bør starte; jobsøgning er toppen af et isbjerg, der som fundament indeholder arbejde med, hvad man vil; hvad man kan; og hvordan man kan komme til at gøre dét.

Som et produkt af, at aktiviteterne ligger ved siden undervisningen, opleves employability også af nogle som noget, der er afkoblet - både i form, men i høj grad også indhold - fra det såkaldt fagfaglige i uddannelsen.

3 barrierer har vist sig i de employability-indsatser, der ikke er tilstrækkeligt integreret i "det daglige":

Modellen viser, at vi ofte oplever extra-curriculære og frivillige aktiviteter, der rammer de mest ressourcestærke studerende (dvs. de "forkerte"), når de dimitterer eller som "brandslukning" (dvs. på det forkerte tidspunkt), og at det ofte får udtrykket ”Hvordan kobler jeg min faglighed til arbejdsmarkedet” (dvs. er dekoblet fra uddannelsens faglighed)

De studerende opsøger ikke tilbuddene

De studerende, der ikke opsøger frivillige/ikke-integrerede aktiviteter, er ofte de studerende, der har mest brug for at arbejde med egen employability. Det kræver noget selv at opsøge frivillige aktiviteter, der måske ikke svarer på et øjeblikkeligt behov. Derfor bør employability-aktiviteter også være en del af, når der sker noget, hvor flest muligt er samlet.

Brandslukning

Indsatser sættes ofte i gang som "brandslukning. Med det mener vi, at der ofte bliver holdt employability-relaterede arrangementer umiddelbart før fx dimission og på baggrund af et "nu og her"-behov, hvor employability-indsatser optimalt bør tænkes mere langsigtet. Sådanne indsatser skader ikke, men de gavner langt fra så meget, som en sammenhængende indsats kunne have gjort.

Ikke en del af uddannelsen

Employability-indsatser opleves som afkoblet fra det kernefaglige. Opfattelsen af employability som noget, der står for sig, gør, at employability-indsatser ofte står tilbage som amputerede. Employability-indsatsers kvalitet og relevans er afhængig af en sammenhæng med det kernefaglige. Og dem, der ved mest om det kernefaglige, kan være med til at skabe den sammenhæng.

Modellen for

AAU-Employable

Der er mange parametre, der direkte eller indirekte har betydning for den studerendes udvikling af employability. 

Modellen for "AAU-employable" tegner et best case-scenarie - en "fuld plade" af employability-udviklende aktiviteter eller direkte karrierekompetencer og illustrerer nogle af de mange forskellige parametre, der er i spil, når der skal arbejdes med employability-udvikling.

En studerende kan sagtens være "employable" uden at have taget del i alle boblernes indhold, ligesom nogle af boblerne har en tydelig sammenhæng - så se cirklen som en vejledende illustration af, hvad der kan tænkes ind som employability-aktiviteter. 

Employability er ikke det samme første og femte studieår, og derfor har vi også lavet anbefalinger til, hvad I kan gøre på studierne i løbet af studietiden

Nedenfor kan du se modellen og eksempler på indhold i de forskellige bobler.

Modellen viser følgende elementer, som alle peger ind mod AAU-Employable: Opbygge en stærk faglighed ; Opbygge identitet og evne til at kommunikere sig selv og sit fag; Case-baseret undervisning og opgaver; Undervisere med fokus på employability og kontakt til arbejdsmarkedet; Projekt-orienterede forløb;  Projektsamarbejde med ekstern virksomhed; Udvekslingsophold og internationalisering; Studierelevant studiejob; Entreprenørskab; Ekstra-curriculære aktiviteter og netværk; Studie- og karrierevejledning
Kilde: Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse 2017, s. 302 - Frit efter (Artess, Hooley og Mellors-Bourne 2017)

Cirklens indhold

Tilfældigheder som vilkår og træning i at skabe muligheder

Ud over de elementer vi på AAU kan påvirke eller facilitere påvirkningen af er der i karrierelæring og employability-udvikling en væsentlig variabel, der ikke som sådan kan kontrolleres, men som kan "trænes". 

Arbejdet med karrierelæring som proces - og employability som et sigte - beror på et grundlag af erkendelsen af mange ubekendte og variable faktorer. "Happenstance" er derfor et væsentligt vilkår. Grundlæggende betyder det, at en situation er opstået, uden man har haft direkte indflydelse på, at den er opstået. Disse situationer kan dog til en vis grad opsøges og endda opdyrkes - og dette er netop essensen af "planned happenstance", som er den teoretiske ramme, John D. Krumboltz formulerede i 1979, der indtænker mere eller mindre "tilfældige" omstændigheder og held i relation til de ting, der er kontrollérbare for den enkelte. 

Han skriver sammen med Levin og Mitchell i 1999: "A strong component of planned happenstance is facilitating the client's [vejledningssøgende eller studerende i AAU-sammenhæng] actions of generating and anticipating possible opportunities. Planned happenstance theory should not be confused with magical thinking or reliance on fate." 

(Levin, Krumboltz & Mitchell (1999))

Jf. planned happenstance er en del af vores opgave på AAU altså at understøtte den studerendes evne til at erkende, at ikke alt kan kontrolleres, men at der trods denne erkendelse stadig kan gøres meget for at forudsige eller endda generere gunstige omstændigheder. En handling har ikke et bestemt udfald, men udfaldet, der kommer, kan vise sig at være gunstigt - det er dén mulighed, den studerende skal udnytte. 

Det er i praksis et spørgsmål om at hjælpe den enkelte studerende med at undersøge de muligheder, der måtte være; udvide horisonten for, hvad hun eller han kunne forestille sig at beskæftige sig med; give dem evnen til selv at undersøge (ved fx at understøtte dem i at søge praktik og ikke give dem en praktik) deres muligheder; optræne improvisationsevnen i form af fx PBL-kompetencer, hvor det i høj grad i sig selv er en evne at identificere et problem og ikke kun at løse problemet. 

Opbygning af employability-kompetencer med Bill Law

Bill Law introducerede i 1977 DOTS-modellen, der indeholder fire "grunddiscipliner" inden for karrierleæringen: "Decision", "Opportunities", "Transistion" og "Self":

  • Den enkeltes grundlag for at træffe beslutninger
  • Den enkeltes viden om muligheder, jobmarkedet og hvad denne viden kan bruges til
  • Den enkeltes evne til at indgå i forandring
  • Den enkeltes viden om sig selv, viden, styrker, værdier, præferencer og svagheder

DOTS er siden blevet fremstillet i forskellige former igennem tiden. Fælles for alle fremstillingerne er et formål om at give en forståelsesramme, der indeholder de grundlæggende karrierekompetencer, som karrierelæringen skal være med til at understøtte. DOTS-kategorierne er også inspirationen til cirkel-modellen ovenfor.

Kilder

Law (2010). Career-learning thinking for contemporary working life. Rethinking Careers Education and Guidance - Theory, Policy and Practice. London: Routledge.

Artess, Hooley, og Mellors-Bourne (2017). Employability: a review of the literature 2012 to 2016 – a report for the Higher Education Academy. University of Derby & CRAC

Taylor & Hooley (2014). Evaluating the impact of career management skills module and internship programme within a university business school. British Journal of Guidance & Counselling. 42:5. 487-499.

Thomsen, R. (2014). Karrierekompetence og vejledning i et nordisk perspektiv – karrierevalg og karrierelæring. NVL & ELGPN concept note, Oslo: NVL.

Krumboltz, john D.; Levin, Al S. & Mitchell, Kathleen E. (1999): Planned Happenstance: Constructing Unexpected Career Opportunities i: JOURNAL OF COUNSELING & DEVELOPMENT, Volume 77, pp. 115-124

Healy, M. (2023). Careers and employability learning: Pedagogical principles for higher education. Studies in higher education, 48(8), 1303–1314. Https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2196997

Kontakt

AAU Karriere
Line Randa
Karrierekonsulent

lra@adm.aau.dk
Tlf. 9940 7403
Christian Friis-Nielsen
Karrierekonsulent

cfn@adm.aau.dk
Tlf. 9940 9413