Karriere-VIP fortæller
Større netværk, viden fra verden og personlig udvikling
Lagt online: 19.09.2024

Karriere-VIP fortæller
Større netværk, viden fra verden og personlig udvikling
Lagt online: 19.09.2024

Karriere-VIP fortæller
Lagt online: 19.09.2024
Karriere-VIP fortæller
Lagt online: 19.09.2024
Om Kasper Rodil
I Kaspers optik er man karriere-VIP for hele uddannelsen. Han uddyber:
Men han understreger dog, at der er nogle aktiviteter, som naturligt er mere karriererettede på kandidatuddannelsen end på bacheloruddannelsen.
Kasper har et stort netværk af både virksomheder og alumner fra uddannelsen, og han gør flittigt brug af det, til fx alumnepræsentationer, som censorer, vejledere eller eksterne bivejledere.
I forhold til sin undervisning, reflekterer Kasper ofte over, hvordan den kan bruges udenfor universitetsverdenen. I den forbindelse trækker han på erfaringer fra de alumner, der er i job, for at holde sin undervisning up to date og relevant for det arbejdsmarked, der møder de studerende, når de skal ud i job. Han giver et eksempel på det:
På den måde henter han viden fra verden ind på universitetet og integrerer den i sin undervisning. Det betyder, at han løbende reflekterer over sin egen uddannelse og undervisning:
”Den der rejse med at forstå sin egen uddannelse – igennem øjnene på virksomheder og på nyuddannede og snart nyuddannede – det, synes jeg faktisk, er megaspændende. Det handler om at se tingene fra andres perspektiv og forsøge at modellere på undervisningen, så den passer til andre, i stedet for kun at se det fra sit eget perspektiv, som man ellers godt kan risikere at komme til”.
Kasper fortæller løbende de studerende om, hvilke job og brancher de færdiguddannede fra uddannelsen typisk ender i, ligesom de studerende inviteres til små workshops om fx CV-skrivning eller kompetenceafklaring. Men derudover har de på medialogi haft rigtig stor succes med eventet Med.x., som Kasper har været med til at arrangere. Han fortæller:
”Med.x. afholdes dagen efter projektaflevering. Alle studerende – på tværs af årgange – står i lobbyen i Create med en demo af deres projekt. Så inviterer jeg en hel masse virksomhedsrepræsentanter til at komme og være en del af sådan en demosession. Der kommer også nogle alumner og holder oplæg om bl.a. de vigtigste kompetencer, hvad det vil sige at være IT-konsulent, UX'er eller at arbejde med teknologiudvikling. Vi har fx haft alumner fra Google, Lego, Netcompany og Bedtime Digital Games til at holde oplæg”.
De studerende prioriterer arrangementet, som er meget givende – både ift. at få input fra erhvervslivet og respons på egne projekter.
Du kan læse mere om Med.x. her.
På medialogi står Kasper i spidsen for en LinkedIn-gruppe. Han oprettede den i 2018 og inviterede de alumner, han kunne få fat i på det tidspunkt, med – derefter er det gået slag i slag. Han fortæller:
”Hvis man laver sin LinkedIn-profil på vores uddannelse, kommer man med i den gruppe. Vi forsøger at få flest mulig af de virksomheder, vi samarbejder med, med i gruppen også, så de kan lægge praktikpladser eller job op. Som uddannelse reklamerer vi for vores aktiviteter derinde. Jeg vil skyde på, at vi har plus 550 medlemmer nu”.
Han oplever, at de studerende er blevet nemmere at få på LinkedIn end tidligere, fordi de kan se værdien af det, og der er dialog om fremtiden på studiet, hvilket gør det nemmere for de studerende at gennemskue, hvad de kan bruge deres uddannelse til. Han uddyber:
Selvom Kasper er glad for karriere-VIP-rollen, synes han samtidig, at det er lidt forkert, at nogle undervisere udpeges som karriere-VIP, for set med hans øjne er det en opgave, alle burde løfte. Som det er nu, er det den enkelte karriere-VIP, der skal argumentere for, hvorfor der skal laves en employability-indsats på uddannelsen. Han uddyber:
”Vi burde allesammen være interesserede i, at vores studerende er employable. Så jeg synes på mange måder, at det er forkert, at man skal have en titel. Det er en hel institutionsopgave, så det er lidt en opgave for alle. Det kan man måske godt arbejde på og forsøge at sikre sig, at alle er med på den”.
Men når det er sagt, mener han også, at rollen trods alt er blevet mere afklaret og anerkendt opad i systemet end tidligere, og i takt med, at man ser værdien af indsatsen, bliver det også nemmere administrativt. Tidligere kunne det være udfordrende fx at få dækket en ekstern oplægsholders transportudgifter, sådan er det heldigvis ikke længere.
Karriere-VIP’erne mødes på tværs af hele universitetet, hvor de videndeler og får input til, hvilke aktiviteter de kan lave. Det er AAU Karriere, der faciliterer disse møder, og Kasper understreger vigtigheden af, at der er en tovholder for netværket. Han sætter stor pris på samarbejdet med karrierekonsulenterne fra AAU Karriere:
”De er med til at trække mig op af snævre vinkler og giver mig input til at se tingene både i forskellige strategiske perspektiver og som en opgave, der går på tværs af uddannelser”.
Kasper opfordrer andre, der har interesse i de studerendes employability til at påtage sig rollen som karriere-VIP, fordi den er så givende. Han uddyber:
”Jeg får meget ud af, når jeg tager K-VIP-kasketten på og kigger på min egen undervisning. Hvordan er den egentlig i nutiden? Eller jeg kigger på, hvilke projekter jeg laver. Hvordan får de studerende mest muligt ud af det her, når de skal skrive noget på CV'et? Hvordan bruger vi en praktik – in-house eller i industrien? Hvordan bidrager det til den studerendes udvikling?”.
Og han afslutter: