Spring til indhold

Karriere-VIP fortæller

Sparringspartner for de studerende

Lagt online: 19.09.2024

Peter Kristensen har været karriere-VIP for Bioteknologi i 2 år. Han synes, at indsatsen er vigtig, men en karriere-VIP gør det ikke alene, og derfor bør alle undervisere indtænke employability i deres undervisning.

Karriere-VIP fortæller

Sparringspartner for de studerende

Lagt online: 19.09.2024

Peter Kristensen har været karriere-VIP for Bioteknologi i 2 år. Han synes, at indsatsen er vigtig, men en karriere-VIP gør det ikke alene, og derfor bør alle undervisere indtænke employability i deres undervisning.

Om Peter Kristensen

  • Stilling: Professor
  • Karriere-VIP for: Bioteknologi

Peter fortæller, at både han og kollegerne i undervisningen forsøger at give de studerende viden om, hvor specifikke kompetencer fra et fag kan bruges i samfundet. På uddannelsens sene semestre inviteres gæsteforelæsere fra industrien ind, så de studerende præsenteres for viden og erfaringer fra erhvervslivet.

 

Sparringspartner med faglig indsigt

Peter holder korte oplæg for studerende på 3. og 7. semester, hvor han fortæller dem, hvad han som karriere-VIP kan hjælpe med, og hvilke tilbud fra AAU Karriere de kan gøre brug af. Derudover afholder han 1:1-samtaler med de studerende, der ønsker det. De studerende, der takker ja til disse samtaler, er glade for udbyttet af dem.

Det er snakken med de studerende, Peter synes, er det bedste ved at være karriere-VIP. Han fortæller:

Det er utroligt vigtigt, at de studerende har en person med faglig indsigt, som de kan sparre med om fremtidige karrierevalg. På studiet fokuseres der meget på, at de studerende opnår en stor fagfaglighed, men knap så meget på, hvad de kan bruge denne faglighed til.

Peter Kristensen

Ifølge Peter oplever de studerende undervisning i karrierelæring som meget teoretisk, og det er derfor gavnligt for dem at tale med en underviser om karrierevalg og employability.

 

Ønske om øget fokus

Peter ville ønske, at der var mere fokus på employability og karrierelæring fra instituttets side. Han uddyber:

”Instituttet har selvfølgelig fokus på talentpleje, men her falder karriere-VIP-området ikke ind under. Jeg mener, at karriere-VIP-rollen burde nedlægges, og opgaven udbredes til alle undervisere. Det er institutledelsen, der har mulighed for at tage en beslutning om, at employability og karrierelæring skal inddrages i undervisningen”.

 

Én der ”er den”

Peter mener, at dét, at der er udpeget en karriere-VIP, gør, at kollegerne ikke tager del i at løse indsatsen. Han præciserer:

”Når jeg er udpeget som karriere-VIP, ser instituttet og mine kolleger indsatsen som en opgave, der er placeret og løst, og derfor ikke behøver deres opmærksomhed”.

Og han afslutter:

Det er klart, at 1:1-samtalerne med de studerende bedst udføres ved at have et ophæng, og denne opgave er bedst placeret hos en karriere-VIP, men aspektet med karrierelæring og employability burde være en fælles opgave og dermed gennemgående i al undervisning.

Peter Kristensen