Spring til indhold

Lagt online 16.05.2023

Konkretisering af PBL

PBL er den bærende læringsfilosofi på AAU. Derfor er det vigtigt, at den studerende får en uddybning af, hvad PBL konkret betyder, for måden man arbejder på. Få inspiration til, hvordan I kan uddybe betydningen af PBL på jeres uddannelse her.

Lagt online 16.05.2023

Konkretisering af PBL

PBL er den bærende læringsfilosofi på AAU. Derfor er det vigtigt, at den studerende får en uddybning af, hvad PBL konkret betyder, for måden man arbejder på. Få inspiration til, hvordan I kan uddybe betydningen af PBL på jeres uddannelse her.

Eksempler fra studiemiljøet

Har du et godt eksempel på, hvordan I har inkorporeret nedenstående på jeres studie, så henvend jer til AAU Studie- og trivselsvejledning.

Hvordan kan PBL gøres mere konkret?

PBL er en central del af AAU's DNA, herunder også gruppe- og projektarbejde, som er den dominerende studiearbejdsform. PBL og uddannelsernes arbejdsform er noget, som sammen med det faglige indhold, har stor betydning for potentielle studerendes uddannelsesvalg.

Samtidig er PBL, gruppe- og projektarbejde for nogle studerende også årsagen til, at de melder sig ud. Det skal derfor være klart og tydeligt for potentielle studerende, at læringen på AAU i høj graf foregår gennem problemorienteret projektarbejde, samt hvordan den problemorienterede læring konkret integreres på uddannelsen, samt hvordan problemorienteret projekt- og gruppearbejde vægtes.

På den måde kan der forebygges frafald, som skyldes manglende kendskab til denne del af uddannelserne. Med positivt fortegn kan denne viden også tiltrække og motivere de studerende, som vurderer PBL samt gruppe- og projektartbejde som attraktive elementer oveni den faglige del af uddannelserne.

Hvordan kan I uddybe betydningen af PBL?

  • Brug af videomateriale med VIP og studerende
  • Give eksempler på projektarbejde og/eller grafisk illustration af, hvor meget projektarbejde fylder på de enkelte semestre
  • Kigge på, hvorvidt problemorienteret projekt- og gruppearbejde er tydeligt integreret i studieaktivitetsmodellen for uddannelsen

Hvis du vil vide mere

Det er typisk studielederen/studienævnet, der har ansvar for at tage initiativ til ovenstående, mens det ofte er VIP og lokal TAP, der er udførende på opgaven.