Spring til indhold
ForsideTrivselsportalUnderstøtte studerendes studievalg

Lagt online 16.05.2023

Opfølgning på studerende efter studiestart

Gennem opfølgning støtter studiet (efter behov) de studerende i at kunne tackle udfordringer, som ikke er faglige eller sociale, men som har tilknytning til den studerendes gang på uddannelsen. Læs mere her.

Lagt online 16.05.2023

Opfølgning på studerende efter studiestart

Gennem opfølgning støtter studiet (efter behov) de studerende i at kunne tackle udfordringer, som ikke er faglige eller sociale, men som har tilknytning til den studerendes gang på uddannelsen. Læs mere her.

Eksempler fra studiemiljøet

Har du et godt eksempel på, hvordan I har inkorporeret nedenstående på jeres studie, så henvend jer til AAU Studie- og trivselsvejledning.

Hvorfor følge op på studerende efter studiestart?

Når det handler om frafald, er der ofte fokus på studiestarten. Imidlertid viser tallene, at mange uddannelser har et løbende frafald på hele første studieår. Det er derfor også væsentligt at følge de nye studerende tæt efter studiestarten og få iværksat opfølgende individuelle eller mere fælles tiltag, hvis behovet opstår.

Gennem opfølgning støtter studiet (efter behov) de studerende i at kunne tackle udfordringer, som ikke er faglige eller sociale, men som har tilknytning til den studerendes gang på uddannelsen. Det kan eksempelvis være problemer med eksamensangst eller problemer med stress og overbelastning, eksempelvis pga. af underliggende problemer med at prioritere litteratur/kilder eller at kunne planlægge og strukturere sin studietid.

Det kan også være uhensigtsmæssige beslutninger om fravalg af eksaminer på grund af problemer med prioritering og tidsstyring med videre.

Konkrete aktiviteter kan være:

  • Samtaler med studerende.
  • Løbende statusmøder med hold med systematisk opsamling på ting, der skal håndteres.
  • Henvisning til vejledningsfunktionerne på AAU.
  • Opfølgning på værktøjer.
  • Oplæg om kommunikation og samarbejde mv. med relevans for gruppe- og projektarbejdet.
  • Workshop om motivation.

Reflektér gerne over følgende forud for planlægning af opfølgning:

  • Er det tydeligt for den enkelte studerende, hvilke forventninger uddannelsen har til selvstudier og eksaminer?
  • Ved den studerende, hvordan man får mest muligt ud af uddannelsens aktiviteter?
  • Er der behov for at henvise til støttefunktioner på AAU?
  • Er der behov for yderligere støtte?
  • Hvordan får vi tidligt øje på studerende, som har udfordringer med at mestre uddannelsen?

Hvis du vil vide mere

Studielederen har ansvaret for tiltaget, mens Semesterkoordinator, VIP, studenterstudievejleder og lokal TAP er udfører.