Lagt online 16.05.2023, opdateret 11.11.2024
Særlige udviklingsforløb

Lagt online 16.05.2023, opdateret 11.11.2024
Særlige udviklingsforløb

Eksempler fra studiemiljøet
Har du et godt eksempel på, hvordan I har inkorporeret nedenstående på jeres studie, så henvend jer til AAU Studie- og trivselsvejledning.
Hvad kan et særligt udviklingsforløb indebære?
En afgørende forudsætning for et godt uddannelsesforløb er, at man som studerende har de nødvendige forudsætninger på plads. Selvom de formelle forudsætninger er opfyldt, kan der være behov for yderligere kvalificering/udvikling, som ikke er mulig inden studiestarten, da der endnu ikke er kendskab til dem, der har behovet, eller fordi udviklingsforløbet ligger parallelt med uddannelsen.
Et eksempel kunne være, at studerende fra andre uddannelsesinstitutioner, som ikke starter på første semester (fx gæstestuderende eller kandidatstuderende), følger et specielt PBL intro-kursus. Et andet eksempel kunne være, at studerende, der scorer lavt i studiestartsprøver, følger opfølgningskurser i oktober/november.
Formålet med aktiviteter af denne karakter er at sikre, at alle studerende har reelle kompetencer på plads tidligt i uddannelsen. Dermed mindskes sandsynligheden for frafald som skyldes, at det faglige niveau er for højt, eller at de studerende ikke har de fornødne kompetencer eller støtte.
Hvis du vil vide mere
Det vil være studielederens ansvar at sørge for at tage initiativ til disse særlige udviklingsforløb.