Spring til indhold

Lagt online 03.11.2022

Uddannelsens præsentation

En realistisk og præcis præsentation af jeres uddannelse øger chancen for at tiltrække relevante studerende. Læs mere om uddannelsespræsentationer i blandt andet Uddannelsesguiden og Studievælgeren her.

Lagt online 03.11.2022

Uddannelsens præsentation

En realistisk og præcis præsentation af jeres uddannelse øger chancen for at tiltrække relevante studerende. Læs mere om uddannelsespræsentationer i blandt andet Uddannelsesguiden og Studievælgeren her.

Eksempler fra studiemiljøet

Har du et godt eksempel på, hvordan I har inkorporeret nedenstående på jeres studie, så henvend jer til AAU Studie- og trivselsvejledning.

Hvordan giver I en realistisk præsentation af jeres uddannelse?

I arbejdet med at reducere frafald på jeres uddannelser er en realistisk præsentation af jeres uddannelses indhold, mål, arbejdsmetoder og anvendelsesmuligheder et centralt element.

En realistisk præsentation af jeres uddannelse øger chancen for et godt match mellem uddannelsen og potentielle studerende. Målet er, at de studerende oplever en klar sammenhæng mellem deres opfattelse af uddannelse før optag, og oplevelsen af uddannelsen under den første tid efter optag.

Hvordan kan jeres uddannelsesledelse sørge for, at der er en klar sammenhæng?

Ofte vil det være studielederen, der er ansvarlig for, at der er en klar sammenhæng, mens det typisk er studienævnet, TAP-ansatte og AAU Kommunikation, der er udførende. Men hvad kan der konkret gøres? 

  • Løbende forbedring af uddannelsens præsentation i online studieguide og andre relevante websites (eksempelvis Uddannelsesguiden), vejledningsarrangementer som eksempelvis Åbent Hus og Studiepraktik og andet markedsføringsmateriale. Fokus skal være på uddannelsens konkrete indhold, vægtning af de forskellige fag, arbejdsmetoder, kandidat- og karrieremuligheder.
  • Gennemgå og bearbejde uddannelsespræsentationer med særligt fokus på virkelighedstjek af eksisterende informationer, peer-fortællinger og testimonials. Der kan med fordel anvendes viden indsamlet i frafaldsspørgeskemaer og semesterevalueringer. Studenterrepræsentanter for de enkelte årgange kan også få til opgave at indsamle viden fra deres årgang.

Hvis jeres uddannelse overvejer ovenstående, kan følgende spørgsmål stilles:

  • Er PBL anvendelsen/udmøntning/vægtning beskrevet fyldestgørende?
  • Er materialet om uddannelsens faktuelt korrekt? Tjek eksempelvis om vægtningen af de forskellige fagelementer svarer til tyngden de forskellige elementer har fået i markedsføringsmaterialet.
  • Formidles der også om de fagligt udfordrende dele?
  • Er formidlingen målrettet målgruppen?
  • Sikre at uddannelsesindholdet opfattes som tiltænkt, test det fx på nye og potentielle studerende
  • Er det klart, hvad uddannelsen handler allermest om?
  • Er det klart, hvilke kandidatmuligheder uddannelsen kvalificerer til?
  • Er det klart, hvilke jobs uddannelsen primært kvalificerer til?

Hvert efterår kan den indsamlede viden gennemarbejdes, så den kan rettes til, være færdigredigeret og publiceret til årsskiftet.

Hvis du vil vide mere

AAU Optagelse sender en årlig høring ud i september/oktober for at indsamle rettelser af uddannelsestekster til Uddannelsesguiden. Kontakt AAU Optagelse (bacheloroptag@aau.dk) for at høre mere.